EVENTOS

"Dialogo delle Due Marie"

Ermida de N. Sr.ª da Guadalupe, 18/08/2017 às 17:00

 

SAS ‘17 | Ode a Maria

Vila do Bispo

“Dialogo delle due Marie” Le Voci delle Grazie: Bethany Shepherd | soprano, Laura Lopes | mezzo-soprano, Mariano Boglioli | cravo (harpsichord), Garance Boizot | viola da gamba),  Kit Spencer | harpa tripla (triple harp), Talitha Witmer | teorba (theorbo) 18.08.2017 | 17:00 Ermida de N. Sra. de Guadalupe      

MAIS INFO

“Dialogo delle due Marie”

Virgem Maria e Maria Madalena sob o olhar dos compositores italianos do séc.XVII  Tarquinio Merula, Giovanni Legrenzi, Claudio Monteverdi e Ercole Bernabei .

O programa Dialogo delle due Marie  tem como tema a morte de Jesus aos olhos das duas figuras femininas fulcrais na sua vida: a Virgem Maria e Maria Madalena.   Ao longo da história, a Virgem Maria sempre foi considerada um exemplo de pureza para os cristãos. No entanto, durante o século XVII, vários compositores italianos começaram a explorar o seu lado mais humano, escrevendo lamentos que pretendem relatar a experiência de uma mãe que perdeu o seu único filho. Por exemplo, na Canzonetta Spirituale sopra alla Nanna de Merula, Maria embala o menino: o ostinato de duas notas do baixo contínuo é um embalar quase em transe, no qual ela prevê o final doloroso que se abaterá sobre Jesus. Heu me miseram et infelicem, por seu lado, é uma monodia da perspectiva de Maria Madalena da autoria do desconhecido compositor Ercole Bernabei, oriundo de Roma. Nesta obra, Madalena lamenta o seu historial em pecado, pedindo desesperadamente às suas próprias lágrimas que inundem os seus olhos em arrependimento. Esta imagem de uma Maria Madalena chorosa está intimamente ligada à peça is Dovremo piangere la Passione di nostro Signore de Mazzocchi, na qual as vozes pregam que para obter o perdão divino, o sangue de Cristo crucificado terá que ser embebido nas nossas lágrimas pecadoras.  A dor conjunta destas duas Marias é consagrado no dueto de Legrenzi Dialogo delle due Marie, inspiração para este programa de concerto: após a crucificação de Jesus, as duas Marias reflectem sobre o sofrimento de uma vida sem Ele, e rezam pela salvação. Para complementar os lamentos e diálogos, neste concerto escolhemos hinos marianos e obras instrumentais que espelham as possibilidades tímbricas que podem colorir o som do ensemble Le Voci delle Grazie. 

 

[EN]

Dialogo delle due Marie looks at the death of Jesus through the eyes of the two women who loved him best: the Virgin Mary and Mary Magdalene. The Virgin Mary had long been held up as the example of purity that all Christians should strive to emulate. However, in the seventeenth century Italian composers began to explore a much more human side of her, writing laments that focussed on the very human experience of a mother who lost her only child. In Merula’s Canzonetta Spirituale sopra alla Nanna, Mary is rocking her son to sleep. The two repeated notes of the bass line depict the cradle rocking, but also create a trance-like state in which she looks into the future and sees all the pain and suffering that will befall Jesus. Heu me miseram et infelicem is a monody for Mary Magdalene by the unknown Roman composer Ercole Bernabei. In this piece, she laments her sinful past and foolish love of worldly things, repeatedly begging her tears to flow forth in a flood. The image of the weeping Magdalene is closely linked to the key theme of Dovremo piangere la Passione di nostro Signore by Mazzocchi. Here the two singers instruct us that, in order to truly achieve redemption, the blood that flowed from Jesus on the cross needs to mix with our tears. The combined grief of the two Marys is the idea of Legrenzi’s Dialogo delle due Marie, from where we take the title of our program. After the crucifixion, the two women reflect on the bitterness of life without Jesus, and pray for salvation.

The dramatic laments and dialogues in this program are framed by hymns dedicated to the Virgin Mary and instrumental pieces showing the beautiful and varied sound palette of Le Voci delle Grazie.

 

 

Le Voci delle Grazie é um jovem ensemble de música de câmara conjugando a soprano Bethany Shepherd, a mezzosoprano Laura Lopes com o baixo contínuo do cravista Mariano Boglioli, a viola da gamba de Garance Boizot, a harpa de Kit Spencer e a teorba e alaúde de Talitha Witmer. O ensemble tem-se apresentado por toda a Europa em festivais de música antiga como o Grandezze e Meraviglie Festival Musicale Estense (Itália), o Vivat Curlandia Festival (Letónia), Festival van Vlaanderen Mechelen (Bélgica), Barockfestival Sittard (Holanda), assim como nos Fringe Festivals do MAFestival Brugge (Bélgica) e do Utrecht Early Music Festival (Holanda). Nasceu em 2015, fundado por Laura Lopes e Bethany Shepherd, com o objectivo de recriar a arte da musica secreta, um modo de interpretar muito característico das cortes de Itália. Na segunda metade do século XVI, a corte de Ferrara era frequentada por alguns dos melhores compositores da Europa; nomes como Luzzaschi, Agostini e Marenzio dedicaram as suas composições ao primeiro ensemble vocal feminino profissional da Europa, o Concerto delle Dame.

 

[EN]

Le Voci delle Grazie is a young vocal chamber ensemble made up of singers Bethany Shepherd (soprano) and Laura Lopes (mezzo soprano), and a continuo group consisting of Mariano Boglioli (harpsichord), Garance Boizot (viola da gamba), Kit Spencer (triple harp) and Talitha Witmer (theorbo/lute). They perform across Europe in festivals such as the Grandezze e Meraviglie Festival Musicale Estense (Italy), Vivat Curlandia Festival (Latvia), Festival van Vlaanderen Mechelen (Belgium), Barockfestival Sittard (The Netherlands), as well as the Fringe Festivals of the MAFestival Brugge (Belgium) and the Utrecht Early Music Festival (Netherlands). Le Voci delle Grazie was founded in 2015 as a way for Laura Lopes and Bethany Shepherd to recreate the lost art of musica secreta, a performance practice of intense musical expression in the courts of Italy. For almost fifty years in the latter part of the 16th Century, the Court of Ferrara was frequented by some of Europe’s finest composers; Luzzaschi, Agostini and Marenzio all dedicated their compositions to Europe’s first professional female vocal chamber ensemble Il Concerto delle Dame. The court of Ferrara is never far away from the heart of Le Voci delle Grazie‘s sound. With the female voices of Il Concerto and its original instrumentation of harp, lute and viola da gamba combined with harpsichord, Le Voci performs female virtuosic music written throughout the 16th and 17th centuries.

 

  Mais info / More Information:

http://www.vocigrazie.com/

Le Voci delle Grazie | Early Music Ensemble

Le Voci delle Grazie was founded in 2015 as a way for Laura Lopes and Bethany Shepherd to recreate the lost art of musica secreta, a performance practice of intense ...

 

VI Ciclo de Música Antiga Sons Antigos a Sul “Ode a Maria”O Ciclo de Música Antiga Sons Antigos a Sul [SAS] é um projecto anual dirigido pela Academia de Música de Lagos de promoção e divulgação da Música Antiga no Algarve, envolvendo ensembles profissionais nacionais e internacionais, iniciado no Verão de 2012 no Barlavento Algarvio. O VI SAS 2017 mantém a programação na Ermida de Nossa Senhora da Guadalupe [DRCultalg / Vila do Bispo], todas as Sextas-Feiras de Agosto pelas 17h00, tendo já percorrido nestas V Edições, diversos espaços patrimoniais de Lagos, Portimão e Vila do Bispo.  Em 2017, estende a sua programação para a Igreja Matriz de Monchique, dedicada a Nossa Senhora da Assunção. “Ode a Maria” é o tema para 2017 e contará com quatro ensembles de craveira nacional e internacional, designadamente, Ensemble Residente “SonsAntigos a Sul” com Eduardo Ramos como convidado especial no alaúde; José Carlos Araújo (Portugal), o novo nome do cravo e órgão em Portugal, responsável pela epopeica gravação da obra integral para tecla de Carlos Seixas; a estreia em Portugal do Ensemble "Le Voci delle Grazie" (Holanda / Portugal) dirigido por Laura Lopes com um programa dedicado a Virgem Maria e Maria Madalena sob o olhar dos compositores italianos do séc.XVII  e.g. Tarquinio Merula, Giovanni Legrenzi, Claudio Monteverdi, Ercole Bernabei e finalmente, a residência artística-concerto dedicada aos amantes da polifonia portuguesa com os Seconda Pratica (Holanda / Portugal), dirigidos por Nuno Atalaia Rodrigues e Jonathan  Alvarado, que apresentarão um serviço hipotético para Maria Madalena baseado em fontes portuguesas do séc. XVI e com o apoio do CESEM - Centro de Estudos de Sociologia e Estética da Música. O VI SAS está inserido no Programa de Apoio Sustentado às Artes e Espectáculos, estrutura financiada pela Direcção Geral dasArtes/Ministério da Cultura, com o apoio da Diocese do Algarve, Município de Monchique, Municipio de Vila do Bispo e Direcção Regional de Cultura do Algarve (Cultalg). O concerto inaugural de dia 4 de Agosto é apoiado exclusivamente pela Cultalg.VI Early Music Festival Sons Antigos a Sul “Ode to Mary”[EN]

The Early Music Festival Sons Antigos a Sul [SAS] is a unique project of AML, on the promotion of Early Music throughout the western part of the Algarve region, which aims to introduce this genre to wider public appreciation. The first series happened in August 2012, and gave privileged access to cultural heritage venues, affording original acoustic sound throughout every weekend of August. This cycle continues to embrace the Ermida da Guadalupe (supported by Directorate Regional for Culture in theAlgarve), a recognized Portuguese heritage site with concerts being held every Friday of August at 5pm. In 2017, the Festival makes an homage to Virgin Mary and the Feminine, with concerts performed by national and international specialists in the fields of Early Music, using historical instruments. 4thAugust is the Opening concert held by Algarve Resident Ensemble “Sons Antigos a Sul” [PT] with special guest Eduardo Ramos (lute) and 11th August a special harpsichord virtuoso in baroque music José Carlos Araújo [PT]. Third and Fourth Ensemble will bring two emergent talented Ensembles led by Portuguese fine musicians living in the European Diaspora: Le Voci delle Grazie [NL] directed by Laura Lopes , and Seconda Pratica directed by Nuno Atalaia [NL]. The Opening concert of the SAS is supported by the Directorate Regional for Culture in the Algarve. The remaining concerts are partially supported by the Arts Support programme runned by the Directorate General for the Arts / Ministry of Culture, and the Municipality of Monchique  and Vila do Bispo